انواع لودر

انواع لودر

در مقاله قبلی ما  از سایت آرمان لودر با کلیات لودر و نکات قابل توجه‌ای که در مورد این خودروهای صنعتی غول‌پیکر وجود دارد آشنا شدیم. لودرها با توجه به اشکال و تجهیزاتی که دارند در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند که ما در این مقاله تصمیم بر بررسی دقیق و جزء به جزء انواع لودرها داریم.

1- لودرهای چرخ لاستیکی

لودرهای چرخ لاستیکی یکی از رایج‌ترین انواع لودر هستند و در ابعاد کوچک و بزرگ تولید می‌شوند که کاربردهای مختلف و فراوانی دارند و در دو نوع معمولی و کمرشکن تولید می‌شوند. وجود چرخ‌های لاستیکی به دلیل فشار کمی که بر زمین وارد می‌کنند به این لودرها مزیت سرعت و قدرت تحرک بالایی را می‌بخشد که از دلایل اصلی محبوبیت آن‌ها حساب می‌شودف همچنین میزان فشار وارده از لودر بر زمین را می‌توان با تغییر میزان باد لاستیک‌ها کنترل کرد.

با این وجود لودرهای چرخ لاستیکی در زمین‌های دارای سنگ‌های تیز و برنده و همچنین زمین‌های گل‌آلود و خیس عملکرد خوبی ندارند، البته مهندسان برای غلبه بر این مشکل زنجیرهای سیمی مخصوصی را برای چرخ‌های لاستیکی طراحی کرده‌اند که باعث افزایش اصطکاک لاستیک‌ها با زمین می‌شود و از این طریق عملکرد این لودرها را در زمین‌های گل‌آلود و خیس افزایش می‌دهند و باعث کاهش آسیب‌ها جدی وارده بر لاستیک‌ها از طریق‌ سنگ‌های نیز می‌شوند. علاوه بر این راهکار جدیداً شرکت‌های تایرسازی لاستیک‌های جدیدی را که دارای عاج‌های بسیار ضخیمی هستند برای این لودرها تولید کرده‌اند.

لودرهای چرخ لاستیکی دارای دو مزیت بسیار مهم نسبت به لودرهای چرخ زنجیری می‌باشند که عبارتست از:

  1. لودرهای چرخ لاستیکی برای جابه‌جایی نیاز به بارگیری و حمل توسط تریلر ندارند.
  2. هزینه خاک‌برداری هر مترمکعب لودر چرخ لاستیکی بسیار کمتر از لودر چرخ زنجیری است.

نوع کمرشکن این لودرها که عمدتاً در لودرهای بزرگ دیده می‌شوند دارای نوعی شاسی هستند که از دو قسمت تشکیل شده‌اند و مفصلی متحرک شاسی عقب را به شاسی جلو متصل می‌کند. این مفصل به لودر قدرت مانور و شعاع چرخش بیشتری را نسبت به لودرهایی که از شاسی غیرمفصلی یا همان یک تکه برخوردار هستند را می‌دهد.

سیستم فرمان و کنترل لودرهای چرخ لاستیکی نیز به دو نوع اصلی می‌باشد:

  • سیستم فرمان در لودرهای چرخ لاستیکی که از شاسی یک تکه بهره می‌برند به وسیله فرمان و حرکت چرخ‌ها عمل میکند.
  • اما سیستم فرمان و کنترل در نوع کمرشکن لودرهای چرخ لاستیکی به وسیله دو جک هیدرولیکی عمل می‌کند.

همچنین انواع مدرن و جدید لودرهای چرخ لاستیکی از سیستم فرمان و کنترل هیدرولیکی و یا الکتریکی بهره می‌برند که راحتی و عملکرد بهتر راننده را به ارمغان می‌آورد.

2- لودرهای چرخ زنجیری

لودرهای چرخ زنجیری نیز یکی دیگر از انواع پرطرفدار لودر هستند که عموماً برای کارهایی که قدرت کششی زیادی را طلب می‌کنند استفاده می‌شوند و تفاوت‌های عمده و اساسی با لودرهای چرخ لاستیکی دارند. به عنوان مثال لودرهای چرخ زنجیری به دلیل سطح تماس زیاد با زمین و فشار کمی که بر آن وارد می‌کنند می‌توانند در زمین‌های حساسی که قابل استفاده برای لودرهای چرخ لاستیکی نیستند کارکنند. همچنین سطح تماس زیاد آن‌ها با زمین، اصطکاک بیشتری را برایشان به ارمغان می‌آورد و همین امر باعث می‌شود که این لودرها بتوانند از نهایت قدرت موتور خود برای کندن زمین استفاده کنند.

وقتی صحبت از مناطق شیب‌دار می‌شود لودرهای چرخ زنجیری اولین انتخاب برای مهندسین می‌باشد چرا که این لودرها توانایی حرکت بر روی زمین‌هایی با شیب جانبی 35% را دارند درحالی که این مقدار برای لودرهای چرخ لاستیکی تنها 15% می‌باشد! همچنین لودرهای چرخ زنجیری برخلاف لودرهای چرخ لاستیکی که توانایی بالا رفتن از شیب 30% را دارند، می‌توانند تا شیب 60% غلبه کنند و بازدهی 2 برابری را نسبت به لودرهای دیگر داشته باشند.

البته انواع لودرهای چرخ زنجیری معایبی هم دارند! سرعت این دسته از لودرها نسبت به لودرهای چرخ لاستیکی خیلی کمتر می‌باشد پس در شرایطی که فاصله بین حمل مواد و بازگشت به محل بارگیری زیاد باشد کارایی این لودرها به طرز قابل توجهی کاهش یافته و باعث کندی کار می‌شوند.

لودر چرخ زنجیری

3- بکهو لودرها

یکی دیگر از انواع لودرها، بکهو لودرها هستند که به نوعی یک ترکیب بسیار پرکاربرد از لودر و بیل مکانیکی هستند. در واقع این ماشین‌های ساختمانی نوعی تراکتور هستند که در جلوی خود مجهز به باکت بوده و در عقب خود از یک بیل بهره می‌برند. کلیه مشخصات بکهو لودرها همانند دو گروه لودر و بیل مکانیکی می‌باشد و به دلیل جثه کوچکی که دارند در پروژه‌های کوچک ساختمانی و راه‌سازی به خصوص در کندن خندق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بکهو لودرهای مختلف از قدرت بیل‌های متفاوتی برخوردار هستند که بر اساس زاویه آن با زمین و شعاع عملکرد بازوها مشخص می‌شود. در واقع شرکت‌های سازنده این ماشین‌ها نمودارهایی مبنی بر قدرت بیل در حالات مختلف، همرا با ماشین به خریدار ارائه می‌دهند.

بکهو لودرها به دلیل دو کاره بودن و محبوبیت بالایی که دارند توسط شرکت‌هایی متعددی از جمله Caterpillar، John Deere، Case ،JCB ،New Holland ،Komatsu ،Hyundai ،Volvo ،Hitachi و … تولید می‌شوند.

  1. بکهو لودر گردان
  2. بکهو لودر کشویی
  3. بکهو لودر ثابت

در توضیح این دسته‌بندی باید به این نکات اشاره کنیم که بکهو لودر گردان در واقع از بخش باکت برخوردار نیست و زاویه چرخش آن در حدود 270 درجه می‌باشد. از سوی دیگر بکهو لودرهای ثابت از هردو بخش باکت و بیل برخوردار هستند و زاویه چرخشی معادل 180 درجه دارند. پس می‌توان با توجه به نیازمان در هر پروژه‌ای از بکهولودر مناسب استفاده کنیم تا بهره‌وری و سرعت عملیات را به طرز چشم‌گیری افزایش دهیم.

و اما بکهو لودرهای کشویی  , انواع لودر که خود شامل دو زیرمجموعه کوچک می‌شوند:

  • بکهو لودر کشویی مکانیکی
  • بکهو لودر کشویی هیدرولیکی

این دسته از بکهو لودرها در مقایسه با سایرین از قدرت حفر کمتری برخوردار است و از دو نوع تشکیل می‌شود. نوع اول آن بکهو لودر کشویی مکانیکی می‌باشد که در واقع می‌توان آن را از نمونه‌‌های پیشرفته و مدرن شده بکهو لودر ثابت در نظر گرفت و درنهایت بکهو لودر کشویی هیدرولیکی که نوع کامل‌تری از مدل کشویی مکانیکی است که فرآیند کشویی شدن را آسان‌تر کرده است و در مقابل این امر هیچ خسارت و آسیب جدی‌ای به بار نمی‌آورد.

بکهو لودر

اگر به دنبال مطالعه نکات کلی و تخصصی در مورد لودرها هستید حتماً به وبلاگ ما  از سایت آرمان لودر سر بزنید!

همچنین اگر قصد خرید لودر دارید حتماً سری به محصولات آرمان لودر سر  بزنید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!