انواع لودر

در بسیاری از صنایع و به‌خصوص در کارگاه‌ها و کارخانجات مختلف، لودر به عنوان یکی از ماشین‌‌آلات پرکاربرد شناخته می‌شود. همین موضوع باعث شده تا برخی که در این حوزه مشغول هستند و با این ماشین‌آلات صنعتی سروکار دارند و به‌خصوص افراد فنی و مکانیکی، به دنبال کسب اطلاعات و شناخت نسبی در زمینه لودر و قسمت‌های مختلف تشکیل دهنده آن باشند که در ادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

لودرها که در حوزه ساخت و ساز بیشترین حضور را دارند، دارای کاربردهای متنوعی مانند حمل اجسام سنگین، خاک‌برداری، بارگیری کامیون‌ها و حفاری هستند؛ همچنین از این دسته ماشین‌ آلات در حوزه کارگاه‌های ساخت قطعات بتنی پیش‌ساخته، به منظور حمل و تخلیه مصالح نیز استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دونید لودرها در حقیقت همان تراکتوراند که در بخش جلویی آن‌ها جامی نصب شده که به شکل هیدرولیک بوده و به راحتی می‌توان از داخل کابین آن را کنترل کرد. لودرها با وجود اینکه انواع زیادی دارند، در دو دسته لودرهای چرخ زنجیری و لودرهای چرخ لاستیکی تقسیم می‌شوند که در مقاله‌های انواع لودر، پیش از این آن‌ها را بررسی کردیم. همچنین اشاره کردیم که امروزه اغلب از لودرهای چرخ لاستیکی استفاده می‌شود چرا که دارای سرعت و مانورپذیری بیشتری نسبت به لودرهای چرخ‌ زنجیری می‌باشند.

وظایف کلی لودرها

از آن جهت که کار با قسمت‌های تشکیل دهنده لودر ها سرعت انجام پروژه را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد و جابه‌جایی خاک و بارگیری آن به وسیله لودرها بسیار سریع‌تر انجام می‌شود، به همین جهت در خاک‌برداری‌ها و گودبرداری‌ها می‌توانیم از لودرها به عنوان یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین ماشین‌ها در این دسته نام ببریم. یکی دیگر از وظایف لودر بارگیری است؛ در این امر لودرها پسماندها و خاک‌ها را درون جام خود ریخته و سپس به سمت کامیون‌های حامل حرکت می‌کنند و بار را درون آن‌ها خالی می‌کنند.

در حقیقت قسمت‌های تشکیل دهنده لودر ها به راحتی می‌توانند مصالح را بلند کرده و از جایی به جای دیگر حمل کنند؛ این موضوع ساده‌ترین وظیفه لودرها به شمار می‌رود. یکی دیگر از وظایف لودرها تمیزکردن پوسته سطحی کارگاه است؛ لودرها می‌توانند در منطقه کارگاهی که زمین‌های نسبتاً نرمی دارند، زمین را به سطحی صاف و تمیز تبدیل کند.

قسمت‌های تشکیل دهنده لودر

اجزای تشکیل دهنده لودر عبارتند از جام، موتور، شاسی، سیستم هیدرولیک و … که در ادامه هر یک از آن‌ها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با انواع لودر؛ قسمت دوم

جام

جام یکی از تجهیزات اصلی هر لودری است که تجهیز کردن آن با دندانه‌های خاص، قابلیت نفوذ به خاک را افزایش می‌دهد و توانایی استفاده از لودر را در مناطق و جنس خاک‌های متفاوت فراهم می‌کند. جام‌ها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و اغلب در محیط‌های غیرسنگی مورد استفاده قرار می‌‎گیرند. نکته جالبی که باید بدانید این است که جام‌ها دارای صفحات محافظی در بخش زیرین و کناری هستند که سبب افزایش طول عمر و مقاومت آن‌ها در برابر آسیب‌ها می‌شود. جام‌ها در اشکال مختلفی وجود دارند که هرکدام در حوزه خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از قطعاتی که می‌توانیم بر روی جام‌ها برای بهره‌وری بیشتر نصب کنیم می‌توان به لبه‌برش، تیغ انتهایی و کناری، رابط کناری و… اشاره کرد.

موتور

موتور در قسمت‌های تشکیل دهنده لودر  ها نیز همانند تمامی‌ ماشین‌آلات دیگر، اصلی‌ترین قسمت فنی ماشین برای حرکت است. جالب است بدانید که در اغلب لودرها، موتور در قسمتی پشتی کابین قرار می‌گیرد؛ کارخانجات تولیدکننده لودر دو دلیل برای این ساختار دارند؛ دلیل اول این است که موتور وقتی در پشت سر راننده قرار می‌گیرد باعث ایجاد تعادل در ماشین می‌شود و دلیل دو آنکه راننده تسلط آسان‌تر و بهتری به فضای کاری اطراف خود دارد و به عبارتی از دید بهتری برخوردار است. البته گفتنی است که در برخی موارد نیز موتور در بخش جلویی کابین قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال در برخی لودرهای کوچک‌تر مانند بکهولودر، موتور در بخش جلویی  کابین قرار می‌گیرد.

شاسی

شاسی لودر در حقیقت همان شاسی تراکتور است. این شاسی برای لودرهای چرخ زنجیری به صورت یکپارچه است و برای لودرهای چرخ‌های لاستیکی شاسی از دو قسمت تشکیل شده است که به وسیله مفصل به همدیگر متصل هستند و از نوع شاسی کمرشکن در این گروه از لودرها استفاده می‌شود.

سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده لودر است. این سیستم وظیفه انتقال نیرو از موتور به بازوهای جام را بر عهده دارد. نکته مهمی که در این قسمت باید بدانید این است که محافظت از سیستم هیدرولیک به هر نحوی بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل امروزه استفاده از روغن‌های هیدرولیک نقش بسیار پررنگ و مهمی در افزایش محافظت از سیستم هیدرولیک در مقابل فرسایش و خوردگی دارند.

کابین

کابین لودر شاید به ظاهر قسمت مهمی در تعیین قدرت و کیفیت لودر نباشد اما در نظر داشته باشید که کارایی لودر به راننده آن بستگی دارد پس هرچه کابین لودر با کیفیت‌تر، راحت‌تر و با امکانات بیشتری باشد کارایی راننده و در نتیجه لودر بیشتر می‌شود. در واقع کابین قسمتی از لودر است که راننده‌ یا همان اپراتوری که وظیفه کنترل و حرکت لودر را دارد، درون آن مستقر می‌شود و به همین ترتیب به وسیله تجهیزات ایمنی مقاوم، از خطرات احتمالی در حین کار محافظت می‌شود و آسیبی او را تهدید نمی‌کند.

کابین در لودر  به گونه‌ای جایگذاری و تنظیم شده است که راننده دید واضحی از همه نقاط اطراف خود داشته باشد و دید او توسط چیزی مسدود نشود؛ البته روز به روز تولیدکننده‌های لودر به کیفیت کابین‌های خود افزوده‌اند، چرا که می‌دانند کیفیت و کارایی یک لودر به امنیت و راحتی اپراتور و کنترل‌کننده آن بستگی دارد.

قسمت‌های تشکیل دهنده لودر

قسمت‌های تشکیل دهنده لودر ها از قسمت‌های ریز و درشت بسیار زیادی تشکیل شده‌اند، مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم تنها بخشی از اجزاء تشکیل دهنده لودرها بود. شما باید به این نکته توجه کنید که هر قسمتی از لودر وظایف مختص به خود را دارد و کارایی آن‌ها در کنار هم باعث عملکرد بهتر لودر می‌شود، پس باید به سلامت و نگهداری اجزاء مختلف آن‌ها توجه کنیم چرا که خرابی کوچک‌ترین جزء ماشین نیز می‌تواند سبب کاهش عملکرد یا خرابی لودر شود. 

از سوی دیگر لودرها قسمت‌های حساس و قطعات مصرفی زیادی دارند و به دلیل کار روزانه سنگینی که انجام می‌دهند بهتر است روزانه این قطعات از سوی اپراتور یا صاحب لودر بررسی شوند و به دلیل هزینه سنگین قطعات در نگهداری آن تمام نکات مهم را رعایت کنند.

 

کار با بکهو

امکان ارسال نظر وجود ندارد!